TÖRTÉNELEM
Hamvast idézzük: "Ez nem a Kárpát-medence. Mintha a Karszton átnyúlna, ez az Adria fehérebb, tisztább, világosabb és melegebb tája... a táj északnak háttal áll, arccal a tenger és Róma felé... nem véletlen, hogy a helyet a rómaiak oly könnyen foglalták el és oly természetesnek tartották, hogy Pannónia a birodalomhoz tartozik." Római villák romjai, szőlőmotívumos faragott kövek, a felszínen található pénz és cserép mutatja, hogy kedvelt vidéke volt ez az antik Pannónia Provinciának. Már ekkor buzgott a kékkúti Theodora-forrás, amely ma is e néven adja felséges gyógyvizét. Ez volt a medence első virágkora.
KÁL HORKA NÉPE
100 békeév elég volt, hogy a Káli-medence újra földi paradicsom képét mutassa. Az 1800-as évek közepe a harmadik virágkor: tetejükig megművelt gyönyörű szőlőhegyek, juhnyájakkal teljes legelők, népes-iskolás falvak, nagy tehéncsordák. Kővágóörs és Köveskál mezővárosi rangot nyertek. Itt és Szentbékkállán országos vásárokat tartottak.
A lakosság száma 1851-ben:
Balatonhenye 742, Mindszentkálla 460, Kékkút 315, Szentbékkálla 642, Kővágóörs 1699, Monoszló 607, Köveskál 1142, Salföld-Kisörs 396.
Kővágóörs ekkor az egész balatoni borkereskedés központja, jelentős zsidó lakossággal, céhes iparral, boltokkal, városias főutcával. A templomdomb egymás sarkában álló katolikus és evangélikus temploma, a szomszéd dombon emelkedő klasszicista zsinagóga, az evangélikus algimnázium méltóságteljes épülete, a portákat szegélyező magas kőbástyák, támfalak, a településnek nem csak városi, de várszerű megjelenést adtak. Minden ház kőboltos, oszlopos-tornácos. Homlokán vakolatdísz címer, a szobában gyakori a freskó, általános a gyönyörű szemes vagy táblás cserépkályha.
Hasonló képet nyújtott a többi nemes község is. A nemesség itt általában protestáns: Monoszló, Henye, Köveskál református, Kővágóörs evangélikus. A katolikus jobbágyfalvak (Szentbékkálla, Mindszentkálla, Kékkút, Salföld) házai valamivel szerényebbek, de a század végére a különbségek kiegyenlítődtek, a vallási különbség pedig sohasem jelentett viszályt. A Káli-medence igen hamar és egységesen polgárosult, beállt egy parasztpolgári életforma és ízlés. Mindenütt népes felekezeti iskolák, színjátszó-körök, bálok, majálisok és élénk egyesületi élet mutatta a helyi kultúra fejlettségét.
Bár a két világháború sok hősi halottat követelt, a nyilas, majd a kommunista uralom sújtotta e tájat három olyan végzetes csapással, melynek eredménye csak a török időkhöz fogható. 1944-ben elvitték és megölték a zsidó lakosságot. Az 1950-es években megindult az erőszakos tsz-szervezés, amely az önálló gazdákat veréssel-megfélemlítéssel bérmunkássá alacsonyította. Kezdetben minden faluban külön tsz alakult, majd ezeket nagyüzemekbe vonták össze. Az emberek idegen parancsra, buszon utaztak távoli munkahelyekre. Az eredmény: a föld megutálása, tömeges elvándorlás.
Az eredmény: a 70-es években a Káli-medence szinte egész ifjúsága elhagyta szülőföldjét és Tapolca betonblokkjaiba vagy a Balaton part szűk lakótelepeire költözött. Az ősi házakban csak öregek maradtak, a bástyák, falak omladozni kezdtek, a pompás kerteket-szőlőket felverte a gaz és a Balaton part idehordott szemete. A legszomorúbb példák: Kisörsnek 1960-ban még 601 lakosa volt, 1990-ben egy. Salföld 1851-i 396 lakosa 1960-ra 272 főre olvadt, ebből 1990-re hetvenen maradtak. Hasonló romlást mutattak az épületek és szinte egészen eltűnt az állatállomány.
Ám minden rosszban van valami jó. Mivel a kommunizmus a Káli-medencét kihalásra szánta, nem rakta tele betonkockákkal, szennyező ipartelepekkel. A régi házak csak beroskadtak, de nem tolta el őket a buldózer. A táj archaikus képe, ha sérülten is, de megmaradt. Itt megállt az idő, és ami hátrány volt, előnyre fordult. A hűséges nép a szőlőbe -borba-hitbe kapaszkodva megőrizte lelkét, a hely szellemét.
NÖVÉNYEK, ÁLLATOK
TÁJ ÉS EMBER
BOR
Ez az a téma, amitől a káli-medencei ember felvillanyozódik, tűzbe jön. Évenként több helyi és regionális borverseny tanúsítja, hogy a borbírálatban a hallgatag parasztember költővé válik, szavai mint egy ősi kultusz igéi szárnyalnak. Ez az ékesszólás természetesen a saját pincében terem, a hegyen, ahová a káli-medencei ember naponta felzarándokol, kicsi üveggel, hogy másnap is menni kelljen. Itt a pinceszeren, a hegyszomszédok és alkalmi vendégek kóstolásai, köszöntői csiszolják naponta az elmét és a szót.
Eötvös Károly, akinek emlékét őrzi a fekete-hegyi Eötvös-kilátó, a "Balatoni utazás"-ban örökre szívünkbe véste annak a csobánci paraszt szőlősgazdának az alakját, aki erővel behívja egy pohár borra az arra sétáló idegen urakat. "Az ősi erkölcs azt parancsolja, hogy egy pohár borral minden ismeretlent, akit a sorsa arra visz, meg kell kínálni."
Ez a fehér bor hazája. Badacsonyi, Balaton-felvidéki, elnagyolt megjelölések, hisz a borivó ember tudja, hogy hegyenként, dűlőnként és oldalanként, valójában gazdánként más a bor, és évjáratonként ismét más. A bor igazán ott élvezhető, ahol terem. Lopóval kiemelve a hordóból, pincehidegen, sosem mosott, csak borral kiöblített pohárból, a gazda előadásától kísérve.
Halljuk Eötvöst: "A pince két részből áll. A belső kőboltozat, ebben a boroshordók állnak. Asszonynak, idegennek, gyereknek, házi ebnek itt nincs mit keresni. Ide csak a gazda jár s felnőtt fiai. A külső pince födeles épület. Ebben áll a sajtó, a kád s az összes szüretelőszerszám. Itt van a katlan, kis asztal, néhány kisszék s a sütő- és főzőedények. Ide hívja be a vendégeit: ide hozza ki a bort a belső pincéből, s itt kínálgatja jó szívvel, szeretettel, vidám orcával."
Ugyancsak Eötvös Károly örökíti meg az 1844-es "monoszlói szép napokat", az itteni csodálatos "bajor szőlőt", Somogyi Benjámin református pap vendégszeretetét. Ebéd, pinceszer, "a késő éjszakába nyúlt be a vidám lakoma. Beszélgetés, dalok, vidám felköszöntők."
Aki nem rest gyalog járni a Káli-medence szőlőhegyeit, ma is ugyanabban a vendégszeretetben lesz része, mint 150 éve Eötvös Károlynak. Mert sok minden romlott, változott, de a borral kapcsolatos szép szokások, hála Istennek, megmaradtak.
HÁZAK
A Balaton-felvidéki ház kívül kicsi, belül tágas. Nem töri meg a tájat- amely maga is bensőségesen kicsi, -hanem belesimul. Őstípusa a borpince, amely előbb épül fel, mint a ház, és ma is belső szentélye annak. A pince a föld alatt van, de ha belépsz, katedrális tágul ki előtted. Nincs ház kőboltos pince nélkül, és a hegyen is van mindenkinek borpincéje, présháza.
Ez a ház 50-80 cm-es kőfalakból áll, télen meleg és nyáron hűvös. Kőfal, nádtető és meszelt fehér fal: ez a hármas a Káli-medence arcképe. Arca királyi arc. Szeme két hatosztásos ablak, homloka magas oromfal fehéren fehér vakolatdísszel, koronája a csipkefal, ahogy itt mondják "macskalépcső", mely két "füllel" a homlokzatnál szélesebbre ereszkedik. Minden ház telekhatárra épült. Tornácos -ajtós-ablakos oldalát délnek és az udvarnak, hátát a szomszédnak veti. Az utca felől csupa virág: kerített kiskert, a háziasszony versengő kirakata, fazékban nevelt leander.
Az épület a klasszicizmus formáit mutatja, de annak magyar parasztváltozatát. Az ívek, oszlopok, párkányok zömökek, puhák. Gömbölyűek a sarkok a hajdani építőmester kezétől, a százéves mészrétegtől. Az árnyék e puha, fehér formákon mint rózsaszín szórt fény jelentkezik.
A homlokzat vakolatdísze: napművészet. Árnyékban jelentéktelen, de ahogy a nap jár, ahogy fénye végigsúrolja, a formák rózsaszín árnyéka szüntelenül változó színházat varázsol elénk. A műfaj csúcsa a szentbékkállai Istvándi-ház, hála a családnak, amely máig lakja és gondját viseli. A népi építészet és a vakolatdísz a Káli-medencében újra virágzik, és remény van hosszú távú továbbélésére.